ACT - Capital Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van clairev2 - WaarBenJij.nu ACT - Capital Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van clairev2 - WaarBenJij.nu

ACT - Capital Canberra

Door: Claire

Blijf op de hoogte en volg

13 Juli 2015 | Australië, Canberra

Het is al een tijdje geleden dat ik in Canberra ben geweest, maar ik wil graag mijn ervaringen met de hoofdstad van Australië met jullie delen.

Queen’s birthday
Op de tweede maandag van juni wordt in Australië de Queen’s birthday gevierd. Niet dat dit haar echte verjaardag is, want ze is namelijk jarig op 21 april. In Nieuw-Zeeland trouwens valt de verjaardag altijd op de eerste maandag van juni. Het wordt absoluut niet zo uitbundig gevierd als Koningsdag in Nederland. Voor de meeste Australiërs is het enige hoogtepunt ‘a long weekend’, omdat de maandag een vrije dag is. Dus veel mensen trekken eropuit en ik reis vanuit Gunnedah af naar Canberra. Ik kan met iemand meerijden en we vertrekken na schooltijd om 15.30 uur. Na een aantal tussenstops (onder andere in het plaatsje Wellington, dit keer niet de hoofdstad van Nieuw-Zeeland) kom ik na een lange autorit middernacht aan in m’n hostel.

Australian War Memorial
De volgende dag verken ik een koud Canberra, ’s ochtends zo’n 2 graden. Gelukkig warmt het al snel op door de zon en mijn wandeltocht naar het Australian War Memorial. Ik passeer een monument ter nagedachtenis aan de strijd in Griekenland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vervolgens steek ik een grote rotonde over en daar rijst het Memorial op. Ik beklim de trappen en wanneer ik me omdraai zie ik een zeer brede avenue die leidt naar een meer met daarachter op een heuvel het Parliament House. Een schitterend uitzicht.
De komende uurtjes verdiep ik me in de geschiedenis van Australië tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Tijdens het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 bundelden Australië en Nieuw-Zeeland hun krachten bijeen in het Australian New Zealand Army Corps, afgekort ANZAC. Vol goede moed gingen de soldaten richting Europa met de bedoeling om in Frankrijk tegen de Duitsers te vechten. Ze werden echter gelegerd in Turkije en op 25 april 1915 vond in Gallipoli een grote veldslag plaats waar vele soldaten sneuvelden. Jaarlijks wordt deze dag herdacht tijdens ANZAC Day op 25 april. Prins Harry was dit jaar in Australië om deze gebeurtenis die 100 jaar geleden plaatsvond te herdenken. Er zijn vele rode poppies (klaprozen) te vinden.

Capital
Als er iets is dat flink gepland is dan is het wel Canberra, de hoofdstad van Australië. Het heeft zijn eigen staat of beter gezegd Territory: Australian Capital Territory (ACT). Bij het kiezen van de hoofdstad voor Australië konden ze namelijk niet kiezen tussen Sydney en Melbourne vanwege enige rivaliteit tussen beide steden. Een beetje à la Rotterdam en Amsterdam. Dus ze kozen voor Den Haag, naja in dit geval Canberra. De naam Canberra betekent trouwens ‘Ontmoetingsplaats’ in de taal van de Aboriginals wat ik dan weer zeer toepasselijk vind.

The Graffin Plan
In 1911 wordt er een internationale wedstrijd uitgeschreven om ‘the Federal Capital City of the Commonwealth of Australia’ te ontwerpen. Walter Burley Griffin en zijn vrouw Marion Mahony Griffin uit Chicago winnen met hun Grand Canberra ontwerp. Een frappant detail is dat de Griffins nog nooit in Canberra waren geweest. Beide zijn geïnspireerd door Louis Sullivan die het principe ‘form follows function’ hanteert. De Griffins hebben een geometrisch plan opgesteld waarin meerdere vormen voorkomen. Vanaf de top van Mount Ainslie is dit goed te zien: verschillende land- en waterlijnen verbinden zeshoekige gebieden met elkaar. De heuvels rondom de stad vormen als het ware een amfitheater. Als ik recht vooruit kijk vanaf Mount Ainslie zie ik eerst het Australian War Memorial gevolgd door de brede avenue die naar een groot meer leidt. Daarachter ligt een heuvel die de Capital Hill genoemd wordt. Hier is onder meer het parlementsgebouw gevestigd. Als ik naar links en naar rechts kijk zie ik aan weerszijden een brug liggen op dezelfde afstand van de grote avenue in het midden. Beide wegen leiden onder een schuine hoek naar de Capital Hill. Ze vormen samen met het meer een driehoek, de ‘national triangle’ genoemd. Het meer was oorspronkelijk de Molongli rivier, maar is op deze plek speciaal verder uitgegraven tot een meer waar volop gerecreëerd wordt. Verder zie ik veel woonwijken, de shoppingmalls, het vliegveld en achter de heuvels is alweer de staat New South Wales (NSW) te vinden.

Capital Hill
De laatste dag in Canberra spendeer ik in de ‘driehoek’ op Capital Hill. Aan de waterzijde zijn nationale gebouwen zoals de National Library, National Gallery en de High Court te vinden. Ik neem een kijkje in het Old Parliament House dat tegelijkertijd het museum voor de Australische Democratie is. Ik neem plaats in de zeer comfortabele fauteuils van de oude Senaatskamer (rood) en het Huis van Afgevaardigden (groen). Ook is er een tentoonstelling over verschillende generaties te vinden. Ik behoor tot Generatie Y (1980-1994). Tot slot bekijk ik nog een paar pakkende spotprenten. Achter het oude parlementsgebouw ligt het nieuwe parlementsgebouw dat ik herken van televisie wanneer er verslaggedaan wordt van het een of ander. Een erg modern gebouw dat nog hoger op de heuvel ligt. Het is tenslotte de Capital Hill.

  • 13 Juli 2015 - 15:54

    Maarten:

    Ha Claire,

    Leuk om te lezen! Je moet bij 3 op reis gaan werken! :)
    Veel plezier nog daar! groeten uit de keet!

    gr. Maarten

  • 13 Juli 2015 - 20:57

    Heleen:

    Interessant verhaal Claire! Grappig ook over Canberra dat wist ik helemaal niet. Bijzonder ook dat het zo gepland is, heel apart. Geestige Wordfeud foto bij de library. Veel plezier nog en geniet van je volgende avontuur.

    Ps heb je Harry niet gespot?

    Xx

    Heleen

  • 16 Juli 2015 - 15:41

    Johanna:

    Hallo Claire,

    Leuk om weer te lezen wat jij allemaal ziet. De foto's zijn ook prachtig en wie weet zit er nog een politieke loopbaan in.
    Werk je nog op de boerderij?
    Het is hier nu vakantie tijd met vandaag een prachtige dag. De zomer is nogal wisselend. Ben net een week iin Drenthe geweest. Gefietst met redelijk goed fietsweer. Het was de 50e fiets 4-daage in Drenthe en de koning fietste nog geen 8 km mee!
    Ik heb hem niet gezien.

    Geniet van al het nieuwe wat je ziet en tot het volgende verslag,

    Groet, Johanna

  • 21 Juli 2015 - 10:35

    Wijnand:

    Hoi Claire,

    Wat een mooi reisverslag!

    Ik ben wel onder de indruk van je bezoek aan het Australian War Memorial. De Australiërs en Nieuw-Zeelanders hebben inderdaad een hoge prijs betaald voor de vrijheid in beide wereldoorlogen.
    Verder weet ik nu ook via jouw bericht dat ik tot de generatie X behoor, hahaha...

    Goede reis en ik ben nieuwsgierig waar je ons nu mee naar toe neemt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 01 Juni 2015
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 4333

Voorgaande reizen:

01 Juni 2015 - 31 December 2015

Down Under part II

Landen bezocht: