NSW - Op de boerderij in Gunnedah - Reisverslag uit Gunnedah, Australië van clairev2 - WaarBenJij.nu NSW - Op de boerderij in Gunnedah - Reisverslag uit Gunnedah, Australië van clairev2 - WaarBenJij.nu

NSW - Op de boerderij in Gunnedah

Door: Claire

Blijf op de hoogte en volg

04 Juni 2015 | Australië, Gunnedah

Welkom op mijn nieuwe site met de originele naam 'Clairev2'. De reden hiervoor is het toevoegen van nieuwe foto's!!! M'n fotolimiet was namelijk bereikt dus ik kon geen nieuwe foto's meer uploaden. De makkelijkste manier was om een nieuwe blog te starten. Genoeg technisch geneuzel, op naar m'n avonturen op de boerderij!

Angela en Peter Crook
"Claire, Claire" hoor ik iemand roepen wanneer ik de trein uitstap in Gunnedah. Ik kijk op en zie een levenslustige vrouw leeftijd ergens mid 60 op het perron staan. Enorm enthousiast wil Angela allerlei dingen van me weten, terwijl we naar de auto lopen. Een oorspronkelijke witte Ford is onder het stof bedolven. Wel altijd herkenbaar hierdoor! We verlaten Gunnedah en na een tijdje houdt de geasfalteerde weg op. Steeds verder rijden we over deze 'dirt' roads en op een gegeven moment komen we aan bij een hek met een brievenbus ernaast. Vanaf hier is het nog 3 kilometer naar de boerderij. Het begint al te schemeren en dan is de kans het grootst om kangoeroes te zien. Angela heeft dit nog niet gezegd of ik zie de eerste kangoeroes voorbij springen. Fantastisch!

Bij het huis aangekomen ontmoet ik Peter, Angela's man. Er brandt al een behaaglijk haardvuur, want 's nachts koelt het hier aardig af. Dit is dan ook de enige 'verwarming' van het hele huis. Het hout sprokkelen en aanmaken van het haardvuur wordt een van mijn vaste taken hier. Een andere vaste taak is het voeren van de kippen en het verzamelen van de gelegde eieren.

Klussen
Ik verwacht de volgende dag met de schapen te gaan werken maar in de verre omtrek is er geen schaap te bekennen. Wel is er een grote werkplaats met een wit geval op een stellage. Peter vertelt me dat dit de nieuwe caravan is die hij aan het bouwen is. De meeste mensen die met pensioen zijn trekken eropuit met de caravan om wat meer van Australië te zien. Aangezien Peter en Angela zo'n 3000 acres (+/- 1200 hectare) hebben is het plan om op eigen terrein te gaan kamperen. En het is een stuk goedkoper als je je eigen caravan maakt! Ik help met het schoonmaken binnenin en het plaatsen van het tapijt, matras en bed met de nieuwe houten poten die ik eronder heb gemonteerd.

Ook is er een grote wolschuur op het terrein te vinden. Hier worden de schapen een dag vantevoren naar toe gebracht, zodat de wol alvast kan drogen voordat het van de schapen geschoren wordt. De schuur is op dit moment volgestouwd met stukken tapijt, stoelen, matrassen en nog veel meer 'handige' spullen voor 'je-weet-maar-nooit-wanneer-je-dit-gebruiken-kunt'. Wel ligt het aardig in de weg dus het plan is om een extra verdieping te bouwen. Zo gezegd zo gedaan. Met z'n drieën slepen we balken, planken en isoleermateriaal naar de schuur en zagen en timmeren we in een week tijd de verdieping in elkaar. Ook de (zware) tapijten en andere spullen worden naar boven gesleept. Opeens is de schuur een stuk groter!

Nu werken we niet fulltime aan één project maar wisselen we de grote projecten (caravan en verdieping) af met kleine klusjes: het slopen van een oud hekwerk, onkruid trekken (lees cactussen verwijderen), oude video's naar de cottage brengen, een verloren dubbeldekker schoonmaken, een raam plaatsen in de 'chalet' op de top van de berg (schitterend uitzicht), een bonfire maken om te grote stukken hout op een veilige manier te verbranden, het water checken in de drinkbakken van de schapen en in het huis zelf een grote voorjaarsschoonmaak houden. 's Avonds kijken we moe maar voldaan een film die met een projector op de wand wordt geprojecteerd. Heerlijk deze home cinema! De bijbel laten we achterwege aangezien we, zoals Angela zegt, in God's Cathedral leven!

Schapen
Elke dag is het weer een verrassing wat op het programma staat. Ik heb een vriend uit Sydney uitgenodigd om ons een paar dagen op de boerderij te komen vergezellen. En prompt de volgende dag staat het werken met de schapen op het programma. We gaan de staarten van de lammeren verwijderen zodat de rondslingerende staart niet de wol vervuild. We drijven de schapen met een flink kabaal bijeen. Angela pakt een lam uit de kudde en met een tang plaats ik de ring om de staart. De mannelijke lammeren krijgen ook een ring om de ballen heen. Na een paar weken vallen de staart en ballen er vanzelf af. Ongeveer een uur lang na deze operatie liggen de lammeren verlamd in de wei voordat ze over de ergste schrik bekomen zijn. Ook krijgen de schapen iets in hun bek gespoten tegen de groei van wormen in hun buik. Kortom een heel karwei maar leuk om te doen.

Auto's
Angela en Peter hebben meerdere wagens waarvan er slechts eentje goedgekeurd is voor de openbare weg. Dit is een automaat en Angela laat me naar Gunnedah town (32km) rijden. Uiteraard moet je niet vergeten om hier links te rijden maar het is verder vooral oppassen voor kangaroes en koeien op de weg. Er is namelijk een boer die de weg als long paddock gebruikt. Hij moet dit met een bord kenbaar maken en altijd aanwezig zijn. Het is dus heel gewoon om hier koeien op de weg te zien!

Een van de andere wagens is de UTE. Dit is een afkorting voor utility. Het is een wagen met een open laadklep. Handig om dingen mee te vervoeren (denk aan het raam voor de chalet). Hier moet ik wel schakelen en stoot dan ook een paar keer met m'n rechterhand tegen de deur i.p.v. m'n linkerhand te gebruiken voor de schakelpook.

Banden verwisselen is ook nieuw voor mij. Gelukkig kan ik dit drie keer in één week tijd oefenen en het gaat me dan ook steeds beter af. Het blijkt telkens het rechter achterwiel te zijn. Misschien heeft het te maken met het niet rijden on the right side of the road?!

Zeilen
Op een half uurtje rijden ligt Lake Keepit. Dit meer is aangelegd om water op te vangen en dit in tijden van droogte voor de akkerbouw te gebruiken. Het waterpeil schijnt de laatste jaren erg laag te zijn vanwege de aanhoudende droogte. Gelukkig is er nog genoeg water om te zeilen en de volgende dag mag ik meedoen met een zeilrace. Het is lang geleden dat ik in een Laser gezeild heb, maar heb al snel de smaak weer te pakken. Ik word vierde (van de 4) maar geniet met volle teugen van het zeilen in deze door pelikanen bevolkte omgeving.

Koalapark
Meer wildlife zie ik in het Koalapark. Gunnedah schijnt Koala's Capital te zijn. En eindelijk zie ik de koala's in het echt. We mogen ze van dichtbij bekijken en aaien op het hoofd en de rug. Het is oppassen geblazen voor de scherpe klauwen, maar voor de rest voelen ze superzacht aan. Ook zie ik de kangaroes van dichtbij. Ik blijf dit fantastische beesten vinden. Verder zie ik emoe's, wombats (kunnen goed graven dus een extra dik hek), kaketoes, papegaaien, de kookaburra en een pauw.

Tea
Australiërs gebruiken erg veel afkortingen. Denk aan de UTE of supermarkt Woollies (i.p.v. de volledige naam Woolworth's). Het avondeten wordt 'tea' genoemd, maar daarnaast heb je ook Morning tea (ons koffie uurtje in de ochtend) and Afternoon tea ('s middags rond 15u). Boerderijen liggen flink verspreid van elkaar. Om toch een soort van boerengemeenschap te hebben worden bijeenkomsten georganiseerd. Dit kan bijvoorbeeld een Morning tea zijn waar een bepaald thema centraal staat en sprekers voor zijn uitgenodigd en waar geld ingezameld wordt voor een goed doel. Ik heb een aantal tea-bijeenkomsten (niet te verwarren met de Amerikaanse Tea Party) bijgewoond en denk dat het goed is dat boeren bij elkaar komen en dan voornamelijk voor het sociale aspect. De afgelopen jaren schijnt het aantal zelfdodingen onder boeren flink gestegen te zijn. De droogte houdt te lang aan, waardoor ze geen inkomsten meer hebben en geen andere uitweg zien. Het is nog steeds een groot taboe om hulp in te schakelen. Wel zie ik reclamespotjes die zich op deze groep richten. Hopelijk helpt het om dit thema bespreekbaar te maken. En flink wat regen zou ook goed zijn. Het enige probleem wat ik ondervind van weinig regen is de lage waterdruk van de douche in de boerderij, doordat er zuinig met water omgegaan moet worden. Gelukkig is dit probleem goed te overzien!

Verdere plannen
Voorlopig vermaak ik me nog wel hier in Gunnedah. Als ik 88 dagen op een boerderij werk dan kom ik in aanmerking voor een tweede jaar werk-reisvisum voor Australië. Ik weet niet of ik hier gebruik van zal maken, maar het is sowieso handig om te hebben. En ik vind het werken op de boerderij ook een enorm leuke ervaring. Nu heb ik het ook wel goed getroffen bij Peter en Angela. Wel zou ik wat geld willen verdienen omdat ik nu alleen kost en inwoning heb. Ik heb wat lijntjes uitgegooid om hier en daar schoonmaakwerk te doen en te nanny'en. In augustus ben ik van plan om naar Nieuw-Zeeland af te reizen om te gaan skiën en m'n familie weer te zien. Kortom genoeg leuke dingen in het vooruitzicht :)

  • 04 Juni 2015 - 08:47

    Victor:

    Heej Claire,

    Goed dat je een nieuwe account hebt: deze foto's wilde ik niet missen!
    Ziet er erg leuk uit allemaal zeg. Vervelend van de droogte. Wel leuk om Koala's en Kangoeroes in het echt te zien!

    Geniet ervan en spreken elkaar snel.

    Groetjes Victor

  • 04 Juni 2015 - 09:39

    Michèle:

    Heey Boerinnetje!

    Wat een leuke dingen doe je daar zeg! De omgeving ziet er ook super mooi uit, jaloers!! Ja, het waterprobleem is in veel landen een probleem. Wij NL zijn met ons 'rotweer' veel te erg verwend.

    Geniet ervan en binnenkort maar weer eens Skypen!

    Groetjes,

    Miepie!


  • 04 Juni 2015 - 11:13

    Louise:

    Hey, lieve Claire,

    Papa heeft je al opgegeven voor de nieuwe 'Boer zoekt vrouw', haha.
    Je bent een allrounder aan het worden en met al je vaardigheden kan je zo aan de slag als automonteur, bouwvakker, veearts, kok, etc.
    wat een superleuk verslag en prachtige foto's. We krijgen op zo'n manier een goede indruk van je leven op de boerderij. We moesten wel lachen om het autorijden verhaal, vooral het schakelen met de verkeerde hand.
    Wordt die dubbeldekker als stapelbed gebruikt? ;-)

    Liefs uit een zonnig en warm (alleen vandaag en morgen 28-30°) Nederland.
    xxxPaMa's

  • 05 Juni 2015 - 11:05

    Heleen:

    Ha Claire,

    Van het ene avontuur in t andere, je maakt wat mee. Klinkt allemaal tof en volgens mij ben je hier wel op je plek of is het in ieder geval een fijne plek. Moest ook hartelijk lachen om het feit dat je vader je vast voor bzv gaat opgeven haha.
    Door dat boerenleven kan je in ieder geval zeggen 'een stoere (slimme) meid is op haar toekomst voorbereid'! Ik weet wel aan wie ik straks moet vragen m'n banden te wisselen haha.

    Zie daar je nou ook dingen, planologisch gezien, die hetzelfde zijn of anders zijn dan bij ons? En dat je die dingen dan kan vergelijken bijvoorbeeld en de beste methode daar uit destilleren kan? Bedoel eigenlijk wellicht kan je er ook nog iets uithalen studiewise en workwise wat je in de praktijk kan toepassen hier bijvoorbeeld.

    Heel veel plezier nog op je mooie journey. Ben benieuwd naar t volgende verhaal en de foto's natuurlijk.

    Xx Heleen

  • 07 Juni 2015 - 11:37

    Martine Lagesse:

    Een leuke bericht ! Het is wel mooi daar en het werk lijkt wel heftig soms ! :)

  • 07 Juni 2015 - 20:48

    Floris:

    Wat een mooi verslag weer! Ik kan er duidelijk uit op maken, dat je geniet van je belevenissen daar. Fraaie foto's ook wederom! Hopen dat de zoektocht naar betaald werk ook wat oplevert!

  • 22 Juni 2015 - 20:58

    Johanna:

    Hallo Claire, door vakantie kom ik nu pas toe aan reageren op jouw verhaal en foto's. Volgens mij leef je in een film. Een heerlijke rotzooi en dat de levende have van schapen, maar ook kangoeroes en dergelijke.
    Daarnaast moet je nog technisch zijn en creatief. Niet gering. Ik geniet in ieder geval van jouw verhaal en foto's.

    Lieve groet,
    Johanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 01 Juni 2015
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 4334

Voorgaande reizen:

01 Juni 2015 - 31 December 2015

Down Under part II

Landen bezocht: