QLD - East coast - Reisverslag uit Cairns, Australië van clairev2 - WaarBenJij.nu QLD - East coast - Reisverslag uit Cairns, Australië van clairev2 - WaarBenJij.nu

QLD - East coast

Door: Claire

Blijf op de hoogte en volg

17 September 2015 | Australië, Cairns

Na 3 weken in winter wonderland doorgebracht te hebben vlieg ik van Christchurch via Brisbane naar de zomer in Cairns. In Brisbane heb ik een paar uur overstaptijd waar ik afspreek met Larry die op het vliegveld werkt. Samen met zijn vrouw Cheryl heeft hij een cruise in Europa gemaakt en mijn ouders daar ontmoet. Hoe klein kan de wereld zijn! Ik word meteen geadopteerd tot de dochter die hij nooit heeft gehad en ben altijd van harte welkom bij hen. Maar eerst staat Cairns op het programma.

Cairns
Op Facebook ben ik lid van een aantal 'Australian backpackers'-groepen waar auto's te koop worden aangeboden, vragen over je 2nd year visa op staan, maar ook baantjes worden vermeld. Ik reageer op een advertentie om in een hostel te werken en twee dagen later mag ik gaan proefdraaien. Ik kijk mee hoe het in- en uitchecken gaat, hoe tours verkocht worden en ik moet 's ochtends meehelpen het hostel schoon te maken. Na anderhalve week vindt mijn baas me echter niet het type waar zij op zoek naar is en krijg ik geen contract aangeboden. Wel mag ik nog een aantal dagen gratis verblijven én ben ik op haar kosten naar het rif geweest.

Great Barrier reef
's Ochtends vroeg ga ik naar de terminal om in te checken op de catamaran. Met zo'n 80 andere mensen aan boord vertrekken we naar het eerste koraalrif. Hier ga ik een introductieduik doen. Ik trek een wetsuit aan, pak een stel flippers en duikbril en neem plaats op een bank waar aan een zwemvest de duikfles bevestigd is. Op het droge oefenen we met het in- en uitademen en hoe je moet reageren als je het mondstuk verliest (kwestie van terug stoppen in je mond en "two" zeggen zodat het water eruit loopt). Vervolgens waggelen we naar de waterkant. Een voor een plonsen we het water in waar je je moet vasthouden aan een lijntje. Een meter lager hangt er nog een lijn. Onder water oefenen we met het klaren van je oren en wederom het in- en uitademen. Alles gaat prima bij mij en ik mag met de duikinstructeur en twee anderen naar beneden afdalen. Hier verschijnt de wondere waterwereld van het koraalrif. Eigenlijk is het een enorm grote rots waar het koraal op groeit. Ik zie een hele school gestreepte zebravisjes, felgekleurde papegaaivissen en wiegende anemonen. Ik ga op zoek naar Nemo maar word afgeleid door zoveel andere mooie vissen. Op een gegeven moment kijk ik naar boven en zie ik zo'n 10 meter boven me spartelende snorkelaars. Een erg grappig gezicht. We zweven verder door het water en moeten na een rondje om het koraalrif gezwommen te hebben alweer naar boven toe. Nadat ik de duikfles heb ingeleverd ga ik nog snorkelen. Het is raar om opeens niet meer zo diep naar beneden te kunnen afdalen. Wel blijft het uitzicht fantastisch.

Tijdens de lunch varen we naar een ander rif en een grote zandbank Michaelmas Cay genaamd. Hier stap ik op een bootje met een glazen bodem. Vervolgens varen we over het rif en leer ik de namen van de verschillende - zeer toepasselijke - namen van de koraalsoorten: broccoli koraal (lijkt op, jawel broccoli), spaghetti koraal en hersenen koraal. Ook zie ik zeesterren en enorm grote schelpen voorbij komen. Het is echt leuker dan verwacht! Uiteindelijk beland ik op een hagelwitte zandbank waar ook een vogelkolonie is neergestreken. Vanaf hier snorkel ik langzaam terug naar de catamaran. Ik zie namelijk een schildpad op z'n dooie gemakkie rondzwemmen. Ik zet de achtervolging in en zweef een tijdje boven hem. Andere snorkelaars zien de schildpad nu ook en komen erop af. Verderop ligt een schildpad op de bodem te slapen. Later leer ik dat een schildpad zo'n 4 uur onder water kan slapen zonder adem te hoeven halen. Normaal gesproken is dat elke tien minuten.
Dan is het tijd om terug te gaan en aan het eind van de dag ben ik ontzettend blij een klein stukje van het 2300 kilometer lange Great Barrier reef gezien te hebben :)

Backpackers world
Verder biedt Cairns genoeg Backpackers activiteiten waaronder Bungeejumpen. "AJ Hackett Bungy Cairns" bestaat 25 jaar en ze willen het wereldrecord aantal Bungy's in 24 uur verbreken. Ik ga mee als toeschouwer. Er is een strak schema opgesteld. Zodra iemand gesprongen is en veilig aan de kant staat, volgt de volgende. Aan het eind van de dag is het record van 506 verbroken. Namelijk 546 mensen hebben gesprongen. Was ik toch maar mooi getuige van ook al durfde ik niet zelf de sprong te wagen...

Verder spendeer ik tijd bij de Lagoon. Dit is een aangelegd zwembad, omdat je niet kunt zwemmen in de zee vanwege de krokodillen (heb er overigens geen een gezien). Ook zijn er overal picknicktafels en openbare barbecues te vinden waar je gratis gebruik van kunt maken. Ik blijf me verbazen hoe schoon het is overal. En 's avonds drink ik nog een biertje in de Woolshed of de Irish pub.

Magnetic Island
Uiteindelijk vind ik via een uitzendbureau een baan in de Outback maar voordat ik daarheen ga, reis ik eerst af naar Magnetic Island. Dit eiland ligt 20 minuutjes varen vanaf Townsville en James Cook gaf de bijzondere naam aan het eiland. Op zijn ontdekkingsreis bleek het eiland namelijk een magnetisch effect op zijn kompas te hebben. Later hebben anderen mensen dit fenomeen onderzocht maar nooit is dit effect meer aangetoond. De enige aantrekkingskracht die het eiland op mij heeft zijn de stranden en de zee om te gaan snorkelen! M'n hostel ligt aan het strand dus het is daar prima vertoeven. Ook zie ik wallaby's die op de rotsen wonen. Dit zijn kleine kangoeroes die goed kunnen klimmen en een bruine schutkleur hebben. Na drie dagen is het echter tijd om de East Coast te verlaten en mijn reis naar de Outback te vervolgen...

  • 17 September 2015 - 09:26

    Louise En Edwin:

    Wow, Claire,
    Wat een avonturen allemaal. Jij hoeft in ieder geval niet meer naar Egypte om te snorkelen. En dat je met schildpadden hebt gezwommen: SUPER COOL!
    Het duiken moet ook een geweldige indruk op je hebben gemaakt. Leuk hoor!
    Nu in de Outback, weer heel iets anders.
    Geniet ervan,
    Xxx PaMa's

  • 17 September 2015 - 09:28

    Cile Pameijer:

    vlot en goed geschreven,wij hebben 3 jaar in Townsville gewoond en gingen om de haverklap naar magntic Island...dat is voordat het toerisme ingreep..Helaas ben ik nooit naar het REEF geweest.
    Heerlijk om zo vrij en energiek te zijn als onze Claire

  • 17 September 2015 - 10:16

    Machteld:

    Leuk om te lezen Claire! Zeker omdat ik daar zelf ook geweest ben en er zoveel van herken :-)). Heel veel plezier!! XXX

  • 17 September 2015 - 13:21

    Floris:

    Nou was ik sowieso al redelijk jaloers op al je verhalen over natuurschoon en je avonturen, maar door het rif is dat alleen nog maar erger geworden ;)

    Je schrijft heel levendig over wat je ziet en doet, waardoor ik echt het gevoel heb deelgenoot van je verblijf daar te zijn; heel cool!

    Blijf vooral genieten van alles wat je doet, veel succes met je baan en ik ben benieuwd naar je volgende verslag :)

  • 17 September 2015 - 18:38

    Jessica:

    Hi Claire,

    Weer leuk om te lezen! Ben benieuwd hoe je het gaat vinden in de Outback!

  • 18 September 2015 - 21:51

    Johanna:

    Hallo Claire,

    Alweer andere ervaringen. Wat is het onder water mooi. Ga je nu nog vaker duiken en heb je een duikbrevet gekregen of moet je daar meer voor doen? Weet nu hoe je moet klaren en dat dat ook veel pijn kan doen. Heb een behandeling gehad waarbij dat gebeurde. Zag helaas niet de mooi plaatjes die jij zag, maar de behandeling heeft geholpen.

    Dis voor het werken in een hostel werd je niet geschikt geacht. Ik denk dat het ook hard werken is. Jammer anders had je langer in deze mooie omgeving kunnen blijven.

    Ik kijkuit naar jouw verslag van je volgende belevenissen,

    Groetjes,

    Johanna

  • 22 September 2015 - 20:07

    Heleen:

    Tof Claire, dat snorkelen enzo. Klinkt opzich nog best simpel hoe je t opschrijft maar dat zal uiteindelijk wellicht meevallen (althans zal vast niet bij iedereen zo goed gaan als bij jou hehe).
    Inderdaad kleine wereld en grappig en fijn dat je zo ver weg dan toch soort van bekenden tegen komt.
    Leuk avontuur ook weer van dat hostel en weet je ook hoe dat gaat. Mooie ervaring rijker.

    Veel plezier in de outback.

    Xx Heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 01 Juni 2015
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 4305

Voorgaande reizen:

01 Juni 2015 - 31 December 2015

Down Under part II

Landen bezocht: